با رییس موزه علم و فناوری ایران
روایت ایرانی از تاریخ علم


موزه را نباید تنها مكانی دانست كه در آن صرفا آثار تاریخی و باستانی به نمایش درمی‌آید بلكه تمامی نمایشگاه‌های هنری، علمی، جانوری، پزشكی، نگارخانه‌ها، كتابخانه‌ها، آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به نوعی موزه هستند


موزه‌ علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران هم ازجمله همین مكان‌هاست كه قرار است در تكمیل نهادهای مرتبط با علم و فناوری كشور و ایفای نقش در چرخه‌ تولید و انتشار دانش موثر واقع شود.

به گفته دكتر مهرداد وحدتی، این موزه با نمایش مصداق‌های تحول در دانش و فناوری، ماموریت دارد نسبت به هم‌افزایی دانش‌ و اشاعه تفكر علمی، ارتقای سطح زندگی و تعالی روح انسان قدم بردارد.

برای آن كه درباره این موزه بیشتر بدانیم پای صحبت‌های دكتر مهرداد وحدتی، رئیس موزه علم و فناوری ایران نشستیم.

موزه‌های علمی چه نقشی در رشد فكری جوامع بشری می‌توانند داشته باشند؟

كشورهای مختلف از موزه علوم تعاریف متفاوتی دارند و براساس این تعریف به دو دسته كشورهایی كه دارای سابقه تاریخی زیادی هستند و كشورهایی كه این‌گونه نیستند، تقسیم می‌شوند. دسته اول تعریفشان از موزه علوم و فناوری این گونه است كه این موزه محلی است برای تدوین، جمع‌آوری و به نمایش‌گذاشتن موضوعات علمی. ما هم باید به این دیدگاه توجه داشته باشیم و اطلاعات، آثار و فعالیت‌هایی كه در گذشته‌های خیلی دور در كشور در زمینه‌های علمی و تكنولوژیك محقق شده‌اند را جمع‌آوری، آنها را به روز كنیم و در نهایت در معرض دید بینندگان قرار دهیم تا با آن تعامل عملی داشته باشند و بفهمند در گذشته‌های دور چه اتفاقاتی می‌افتاده است و دانشمندان در زمینه علمی چه كارهایی می‌كردند.

این دیدگاه اول است، اما براساس دیدگاه دوم می‌توانیم از تئوری‌های علمی و پایه‌های دانش استفاده كنیم و پدیده‌های مختلف علمی را در قالب اشیا و اجسام قابل دیدن و شنیدن تبدیل كنیم. در كشورهای دارای سابقه تاریخی طولانی هر دو دیدگاه استفاده می‌شود و در كشورهایی كه سابقه كمتری دارند دیدگاه دوم استفاده می‌شود.

خیلی‌ها ازجمله افرادی كه به مسائل و مباحث علمی علاقه‌مند هستند هنوز نمی‌دانند كه از سال گذشته در كشور ما هم موزه علم و فناوری ایجاد شده است. برای ما و این افراد بگویید كه موزه علم ایران دقیقا چه چیزهایی را برای نمایش عرضه كرده است؟

ما روی هر دو دیدگاه كه در سوال قبلی به آنها اشاره كردم، به‌صورت موازی كار كردیم. به همین دلیل هم در زمینه بازسازی تاریخ گذشته دانشمندان كار انجام شده، برخی اشیا ساخته شده و برخی تجهیزات و دستگاه‌هایی كه شاید صدها و هزاران سال قبل اولین بار اختراع شده بازسازی شده است و هم برای نشان دادن مفاهیم علمی، مفاهیم اساسی و پایه‌ای علوم و حتی تكنولوژی، اشیایی طراحی، ساخته و خریداری شده‌اند. بازسازی تجهیزات علمی قدیمی، هم به‌صورت نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری بوده است.

به عنوان مثال دستگاه آب بالابری كه در 500 سال پیش اختراع شده را بازسازی كرده‌ایم و در حال حاضر برای مونتاژ و نصب آماده است. این وسیله با استفاده از انرژی رودخانه و آب‌های جاری، می‌تواند زمین‌های كشاورزی را آبیاری كند و در واقع می‌توان گفت نوعی پمپ است. مهندسان ابتدا با استفاده از منابع تاریخی و به كمك نرم‌افزارهای مختلف این دستگاه را بازسازی كردند و سپس جزئیاتی كه احتمال می‌دادند به صورت طبیعی باید در كنار آن می‌بوده را نیز به طرح افزودند.

همان‌طور كه شما هم اشاره كردید گفته می‌شود در گذشته موزه‌های علم بیشتر به نمایش ایستایی اشیاء و نمونه‌های تاریخ طبیعی، زمین‌شناسی و اشیای مربوط به علم و صنعت می‌پرداختند، اما در دهه‌های اخیر این موزه‌ها سعی در تشویق بازدیدكنندگان به تعامل و آزمودن نمایه‌های موجود در موزه دارند، اما این تعامل به چه معناست و چقدر می‌تواند در درك بیشتر مخاطب نسبت به موضوعات مختلف علمی موثر باشد؟

وقتی بیننده وسیله‌ای را می‌بیند برایش سوال ایجاد می‌شود كه این چیست؟ در حالت تعاملی برای پیداكردن پاسخ، خود بیننده وسیله را لمس می‌كند، راهنمایش را می‌خواند، با آن كار می‌كند و بدون این كه فرد دیگری برایش توضیح دهد متوجه چیستی و چگونگی آن وسیله می‌شود. وجود توضیحات لازم به صورت عكس، انیمیشن و فیلم در كنار هر وسیله به فهم بهتر بازدیدكننده كمك می‌كند. ما سعی كردیم تا آنجا كه امكان دارد عین وسیله اصلی را طراحی كنیم و در موزه به نمایش بگذاریم. منتهی در بسیاری موارد چنین چیزی امكان‌پذیر نمی‌شود. مثلا سازه‌ای كه برای فضای بیرونی ساختمان، ساخته شده و پنج تا شش متر هم ارتفاع دارد را نمی‌توانیم داخل ساختمان موزه قرار بدهیم، اما به هر صورت سعی می‌كنیم تا حد امكان وضعیت ابتدایی و اصلی هر آنچه كه در موزه‌ها هستند را حفظ كنیم.

وقتی اسم موزه علم به میان می‌آید، به یاد موزه‌های معروف دنیا می‌افتیم. آیا ما می‌توانیم با موزه‌های معروفی همچون موزه علم لندن و بوستون یا شهر علم و فناوری پاریس برابری كنیم؟ چقدر راه داریم كه به آنها برسیم؟

خیر، نمی‌توانیم برابری كنیم و برای رسیدن به آنها راه طولانی را در پیش داریم. حقیقت این است كه آنها ده‌ها سال زودتر از ما شروع كرده و صدها برابر بودجه گذاشته‌اند. ما هنوز نه به آن اندازه قدمت داریم و نه بودجه.

به هر حال وقتی تصمیم به راه‌اندازی موزه علم گرفته شد، هدف و الگویی هم مدنظر گرفته شده است. این طور نیست؟

به دلیل این كه همه كشورها سابقه تاریخی ندارند الگوی ما هر كشوری نیست، مثلا انگلستان الگوی ما نیست، اما چین و هند می‌توانند الگو باشند. با این كشورها ارتباط داریم و سعی می‌كنیم از تجربیات آنها استفاده كنیم. البته از كشورهایی مثل انگلیس هم تجربیاتی می‌گیریم، اما الگو با تجربه فرق می‌كند. اگر بخواهیم الگویی برای خودمان مشخص كنیم لازمه‌اش خیلی موارد است.

به طور كلی باید گفت در اصول شیوه‌شناسی علمی مرسوم نیست كه كپی‌كاری كنیم. در ضمن فاصله فرهنگ‌ها این الزام را ایجاد می‌كند كه حتما طرح موزه را منحصر به فرد‌ اجرا كنیم یعنی چیزهایی كه قرار است ما به شكل خاص و بومی خودش در حوزه علم اجرا كنیم، لزوما همان چیزهایی نیست كه در كشورهای دیگر انجام گرفته است. به عنوان مثال مفهوم انتقال الكترون از سیم به ده‌ها شكل مختلف قابل ارائه است و حتی می‌توان با دید فرهنگی این موضوع را به بازدیدكننده نشان داد.

از طرف دیگر، ما دانشمندانی داریم كه صدها و هزاران سال پیش زندگی می‌كردند، اما كل تاریخ ایالات متحده كه به 350 سال هم نمی‌رسد، حتما از این نظر خالی است، اما در حال حاضر مشكل ما این قبیل تعاریف نیست. بزرگ‌ترین مشكل ما نداشتن فضاست.

خوب شد به این موضوع اشاره كردید. در حال حاضر مخاطبان برای بازدید موزه باید به كجا مراجعه كنند؟

سال 88 یكی از گالری‌هایمان را راه‌اندازی كردیم و ان‌شاءالله مكان بعدی آخر امسال راه‌اندازی می‌شود. برای مكان سوم در حال رایزنی هستیم كه آن هم در حدود یك سال دیگر راه‌اندازی و تجهیز می‌شود كه متاسفانه این مراكز پراكنده هستند.

یكی از اهداف موزه‌ها این است كه مخاطب داشته باشند، اما وقتی جایی مشخص به اسم موزه علم نداریم به نظر هم نمی‌رسد در هدف اصلی یعنی جذب مخاطب موفق باشیم.

در حال حاضر این دیدگاه در موزه‌داری نوین هست كه شما باید وارد جامعه شوید و بین مردم قرار بگیرید. نمایشگاه‌های سیار هم براساس همین دیدگاه برگزار می‌شوند. در واقع رسالت اصلی موزه‌های علم دیگر با آن سلایق و دیدگاه‌های سنتی مطابق نیست.

در دیدگاه جدید خیلی مهم است كه در بازدیدكنندگان ایجاد انگیزه كنیم و از طرفی این باور را در آنها ایجاد كنیم كه اگر در گذشته پدران ما توانسته‌اند به این جایگاه از علم برسند پس امروز هم این امر خصوصا با پیشرفت صعودی علم، كاملا شدنی است.

شما تاكید می‌كنید ما باید از دو دیدگاه تشكیل موزه‌های علم پیروی كنیم و در عین حال از موزه‌های علم دنیا كپی‌برداری نكنیم. در موزه علم لندن سالن‌هایی وجود دارد كه باورپذیری مخاطب را نسبت به آینده علم تقویت می‌كند و به این منظور آینده علوم ژنتیك، كامپیوتر و بسیاری از دانش‌های نوین دیگر در 40 سال آینده را نمایش می‌دهد. آیا ما هم می‌توانیم كاری كنیم كه این كپی‌كاری انجام نگیرد و در ضمن باورپذیری مردم به شیوه‌ای مختلف نسبت به علم تقویت شود؟

حتما این اتفاق می‌افتد، البته این اتفاق باید براساس تفاوت‌های فرهنگی و قالب‌های فناوری ما باشد. در موزه علم انگلستان كه مهد انقلاب صنعتی و تغییرات فناوری اخیر است، بر این وجهه‌ از علم یعنی دانش خالص و تجربی تاكید می‌شود. در حالی كه شرق مهد فلسفه و حكمت است.

این ویژگی كه در اینجا وجود دارد، باعث می‌شود تا نحوه ارائه علم به مردم هم متفاوت باشد. به عنوان مثال كلون‌كردن (شبیه‌سازی) كه از نظر اخلاقی هم ممنوع است، در آنجا نمایش داده می‌شود. ما باید مفاهیم و اخلاقیاتی كه در مذهب ما هست را در كنار این موضوعات نشان دهیم.

از نظر شما كه به لزوم متفاوت‌بودن موزه علم كشور اشاره می‌كنید، در حال حاضر در حوزه علم‌مان چه چیزهای متفاوتی داریم؟

یكی از موضوعاتی كه ما را خیلی از موزه‌های نه‌تنها اروپا بلكه تمام دنیا متمایز می‌كند بحث تمركز و پیگیری علومی است كه در قرآن مطرح می‌شود. وقتی ما در چند جای دنیا این مساله را مطرح كردیم (به‌رغم این كه مسلمان هم نبودند) آن را پسندیدند و حتی به این فكر افتادند كه چگونه می‌توان از متون دینی و ادبی جوامع مختلف در فهم بهتر مسائل علمی استفاده كرد و موجبات تعاملی‌كردن علوم مختلف را فراهم كرد. حتی در كشورهای اسلامی كه كم و بیش یكسری از این گونه موزه‌ها را دارند شاید هنوز به این تفكر نرسیده‌اند ولی ما در اینجا به صورت جدی روی آن كار می‌كنیم و به‌رغم این كه پیچیدگی‌های كار هم زیاد است همكاران خیلی با انرژی زیاد روی این مساله كار می‌كنند و نكات مبهم را استخراج می‌كنند.

آیا خروجی هم در این بخش داشته‌ایم؟

در دست تهیه است. چون تمام حركت‌های ما كاملا جدید و تازه راه‌اندازی شده است. در واقع شاید كمتر از دو سال است كه تمام این حركت‌ها را شروع كرده‌ایم. این بخش هنوز قابل ارائه به مردم نیست چون از مواردی است كه ما را از الگوپذیری از كشورهای دیگر دور می‌كند و در عین حال روی تك‌تك آنها كاملا كار شده است.

وحدتی: فاصله فرهنگ‌ها این الزام را ایجاد می‌كند كه حتما طرح موزه را منحصر به فرد‌ اجرا كنیم یعنی چیزهایی كه قرار است ما به شكل خاص و بومی خودش در حوزه علم اجرا كنیم، لزوما همان چیزهایی نیست كه در كشورهای دیگر انجام گرفته است
برای نشان‌دادن یك پدیده، صدها راه مختلف وجود دارد. چیزی كه كشورهای غربی در قالب علم در موزه‌ها نشان‌ داده‌اند یكی از آن صد راه است كه بعضا با موازین اسلامی و شرقی تطابق ندارند. به عنوان مثال در موزه كانادا برای نشان دادن آناتومی انسان، یك جنازه طبیعی را تكه‌تكه كرده بودند و برای آن كه عضله پا را نشان دهند، عضله پا را مانند كالباس بریده و داخل ویترین‌های مخصوص گذاشته بودند.

این درست است كه آنها یك مساله علمی را به نمایش گذاشته بودند منتهی این كار مشمئزكننده با باورهای ما فاصله دارد. اینها ازجمله روش‌های غیرانسانی است كه نمی‌شود از آنها الگوبرداری كرد.

یكی از جذابیت‌های شهرها یا حتی كشورهای مختلف موزه‌های آنها هستند. برای این كه موزه علم و فناوری یكی از جاذبه‌های شهر تهران باشد چه برنامه‌ای دارید؟

به عقیده من، به دلیل این كه ما می‌خواهیم در این زمینه كاملا مستقل و به دور از الگوبرداری باشیم تقریبا می‌‌توان گفت هر فعالیتی كه انجام دهیم تا 90 درصد موفق خواهد بود. در واقع وقتی قضیه به چالش می‌افتد كه مشابه زیادی داشته باشد مثلا آمریكا حدود 48 ـ 47 موزه علوم دارد. بنابراین موزه چهل و نهم باید یك چیز متفاوت باشد.

موزه علوم و فناوری در افق چشم‌انداز كشور، سازمانی است پویا كه تلاش دارد به مردم و دانش‌پژوهان در سراسر كشور كمك كند تا به ظرفیت‌های كامل خودآگاهی یافته و از دانش خود برای خلاقیت و نوآوری برای یك زندگی بهتر استفاده كنند. فكر می‌كنید با توجه به افق مورد نظر چقدر به این جایگاه رسیده باشید؟

آن اهداف یكسری اهداف كلی در بخش فرهنگ و آموزش است یعنی چیز خاصی در رابطه با موزه نمی‌گویند، مربوط به كلیات كار است و البته ما هم به دنبال آن هستیم كه در همان راستا پیشرفت داشته باشیم، اما مشكل اصلی‌ ما بحث مكان است و این مشكل گره بزرگی در كار ما محسوب می‌شود. درست است كه بدون متمركزبودن در یك مكان هم می‌توان فعالیت كرد، منتهی متمركزبودن، اثر متفاوتی در جذب مخاطب خواهد داشت.

این كه برای اهداف چشم‌انداز چه كارهایی را می‌خواهیم بكنیم؟ حقیقتا هنوز روی این بخش كار نقشه‌‌ای نریخته‌ایم. چون هنوز خیلی جوان هستیم مثل این است كه از یك بچه هشت ـ هفت ساله بپرسیم كه وقتی لیسانس گرفتی چه كاره می‌خواهی بشوی؟

ما هنوز به بلوغ كافی نرسیدیم كه با برنامه چشم‌انداز جلو برویم و هنوز فعالیت خاصی نشده است، اما امیدواریم در دو سه سال آینده به برنامه‌های اولیه موزه برسیم.

یكی از اهداف موزه‌های علم، عمومی‌سازی مباحث تخصصی است. با توجه به این هدف، موزه علم و فناوری چگونه می‌تواند شكاف علمی را كه در میان طبقات مختلف جامعه وجود دارد، بردارد یا حداقل كمتر كند؟

كل این شكاف را باید با زبان ساده پر كرد. در واقع، موزه نه دانشگاه كلاسیك است كه در آن از افراد مختلف بخواهیم تحقیقات بكنند و نتیجه آن را به عنوان یك تز كلاسیك به ما برگردانند و نه آنقدر سبك است كه تحقیقات و تلاش‌های دانشمندان را بی‌ارزش جلوه دهیم. در واقع شیوه‌شناسی ارائه مطالب باید متناسب با فرهنگ مردم، باورها و‌ آموزه‌‌هایشان باشد. این نیست كه چیزی كه در یك جایی اتفاق افتاده لزوما شیوه‌شناسی مناسبی برای ما باشد. مردم ما با وجود تاریخ و گذشته غنی‌شان چیزهایی دارند كه آنها را متفاوت و برجسته می‌كند.

همین ویژگی‌ها در عمل باید به آنها ارائه شود. تصورم این است كه به این ترتیب هر كاری انجام شود تا بتواند انعكاسی از این ویژگی‌ها باشد، یعنی باورها و ارزش‌های تاریخی كشور را نشان دهد طبیعتا فعالیت‌های موزه را برجسته می‌كند.

برای این كه مخاطب شما پس از خروج از موزه به علم علاقه‌مند شود و دیدگاهی متفاوت نسبت به موضوعات علمی داشته باشد چه فكری كرده‌اید؟

این سوال به دوستان فرهنگی و آموزشی ما برمی‌گردد و باید انواع برنامه‌ریزی‌های آموزشی را به كار گیریم تا به صورت مستقیم و غیرمستقیم علم را ترویج كنیم.

نگرانی‌هایی كه وجود دارد و موزه‌ها مسوول پركردن آن هستند همین است كه دانش امروزی به حدی پیش‌ رفته كه برای عامه مردم دیگر قابل فهم نیست. عدم كاربرد و وابستگی بسیاری از مردم عادی با این پیشرفت‌ها هم این شكاف را هر روز بیشتر می‌كند. یكی از موضوعاتی كه گریبانگیر كشورهای پیشرفته شده هم همین است.

به همین علت این ماموریت را به موزه‌های علم و فناوری داده‌اند كه داده‌های سنگین را به شكلی پالایش كنند كه به زبان ساده، ملموس، كاربردی‌ و تعاملی‌‌تر در اختیار افراد عادی جامعه قرار دهند تا به این ترتیب فاصله و شكاف ایجادشده به نوعی پر شود.

برای آن كه موزه علم و فناوری آنچنان كه باید و شاید پیش رود چه برنامه‌های جانبی در نظر دارید؟ و این موزه قرار است علاوه بر كار اصلی چه نقش دیگری در ترویج علم ودانش در میان اقشار مختلف جامعه داشته باشد؟

به طور كلی چه در ایران و چه در كشورهای دیگر موزه‌ها به غیر از فعالیت‌ اصلی‌شان كه نشان‌دادن اشیا و گالری‌هاست، كارهای جانبی دیگر هم انجام می‌دهند. از دیگر فعالیت جانبی آنها برای توسعه علم، بحث سمینارها و تجمع‌هاست كه به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

در این راستا برگزاری گردهمایی‌های تخصصی را مدنظر قرار دادیم. در حال حاضر به دلیل این كه علم موزه‌داری و آن هم موزه‌داری علوم و فناوری در ایران كمی ضعیف است، سعی كردیم از تجربه كشورهای دیگر در جهت ترویج و گسترش آن بهره‌مند شویم.

به این منظور اولین گردهمایی را با محوریت متخصصان هندوستان بركزار كردیم و امیدواریم این روند در سال‌های آینده هم ادامه پیدا كند و در ضمن بتوانیم آن را از حالت آموزش موزه‌داری خارج كنیم و به سمت آموزش علم گسترش دهیم.

به علاوه انواع فعالیت‌های دیگر هم برای قشر جوان و كم‌سن و سال و دانشگاهی و هم برای اقشاری كه سن بالاتری دارند در نظر داریم. این فعالیت‌ها در كنار اهداف اصلی تشكیل موزه، همه در راستای ترویج علم است.

زیبایی‌های علم در موزه‌های برتر جهان

در گذشته،‌ موزه‌های علم كه مركز علم یا كاوشكده نیز نامیده می‌شدند، بیشتر به نمایش ایستای اشیا و نمونه‌های تاریخ طبیعی و زمین‌شناسی و اشیای تاریخی مربوط به علم و صنعت می‌پرداختند.

اما در دهه‌های اخیر، نمایشگاه‌های تعاملی علمی‌در كاوشكده‌ها سعی در تشویق بازدیدكنندگان به تعامل و آزمایش با نمایه‌های موزه دارند.

موزه علوم لندن كه بیش از یك و نیم قرن از عمر آن می‌گذرد، نمونه‌ای بارز از این نوع موزه‌هاست.

در زمان افتتاح هیچ‌كس حتی تصورش را هم نمی‌كرد كه با گذشت 15 دهه از حیات طلایی موزه علم لندن، این موزه به یكی از جذاب‌ترین مراكز نمایشگاهی علوم و فناوری سراسر جهان تبدیل شود؛ جایی كه نمود عینی و مجازی تصورات مردم از فناوری‌ها و زندگی آینده به تصویر كشیده می‌شود.

نكته جالب توجه این است كه راه‌اندازی این موزه، جرقه اصلی گشایش موزه‌های دیگری شد كه هم‌اكنون در ردیف برترین و معتبرترین موزه‌های علمی جهان قرار دارند كه از آن جمله می‌توان به موزه ملی آلمان، شهر علم و فناوری (لاویلت) در پاریس، موزه اكتشاف پاریس، مركز علم انتاریو در تورنتو، موزه علم بوستون، اكسپلوراتوریم در سانفرانسیسكو و... اشاره كرد.

مسوولان موزه علوم لندن با این جمله از بازدیدكنندگان استقبال می‌كنند: «علم را به زندگی بیاورید و زندگی را به علم».

موزه علوم لندن بخشی از موزه ملی علوم و صنایع انگلیس است كه به دلیل جذابیت‌ها و مفاهیم منحصر به فرد علمی ـ تكنولوژیكی‌اش كه برای تمامی گروه‌های سنی ارائه شده است، به عنوان یكی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این كشور نیز به شمار می‌آید‌كه طیف وسیعی از منحصر به فردترین و هیجان‌برانگیزترین اختراعات و اكتشافات علمی طی قرون گذشته را در خود جای داده و از این رو به جرأت می‌توان آن را به عنوان جذاب‌ترین كانون علمی و تكنولوژیكی اروپا به حساب آورد و در عین حال بندرت می‌توان رقیبی برای آن در سراسر دنیا پیدا كرد.

موزه علوم لندن به بخش‌های جذاب و متنوعی تقسیم می‌شود كه در هر یك از زاویه‌ای متفاوت به عرصه گسترده علوم، فناوری و اكتشافات و نحوه تأثیرگذاری آنها بر زندگی روزه‌مره و آینده بشر پرداخته می‌شود.

وجود بیش از 30 گالری علمی و تكنولوژیكی پویا از جمله گالری زندگی در سال 2050، گالری «آنتن» كه مجالی جذاب برای دیدار با مبتكران تازه‌های فناوری فراهم می‌آورد، آشنایی با «زمان» در گالری «اندازه‌گیری زمان» و... فرصتی استثنایی برای بازدیدكنندگان موزه فراهم آورده‌اند.

مجموعه‌هایی از ابزارآلات علمی ـ تكنولوژیكی قرون گذشته، سینمای IMAX و فروش بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های علمی ـ تخیلی هم از دیگر جاذبه‌های موزه محسوب می‌شوند.

در موزه علوم لندن همه چیز بر گرد دانش و فناوری می‌چرخد. از گالری‌های مختلف و متنوع علمی گرفته تا رستورا‌ن‌ها و كافی‌شاپ‌ها همه چیز برای ارائه مظاهر جذاب فناوری‌های برتر مهیا هستند.

در طول عمر یك و نیم قرنی موزه علوم لندن، مهم‌ترین مفهومی كه همواره به چشم آمده است «تغییر» بوده، زیرا هیچ‌گاه گالری‌ها و زیربخش‌های این موز وضعیت ایستا و عمر طولانی نداشته و همواره و با تناسب توسعه علوم، فناوری و صنایع كاربردی مختلف، بخش‌های مفهومی جدیدی جایگزین زیربخش‌های دیگر شده‌اند تا به این وسیله پویایی، روح حاكم بر آن باشد.

بهاره صفوی - جام جم







صداقت 24 ساعته است
24 ساعته با صداقت باشید

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ شنبه ۱۷ دي
کدخبر:13750منبع:تاریخ انتشار:۱۳۹۰ هفدهم ديلینک خبر: http://www.www.sedaghatnews.ir/Pages/News-13750.htmlنسخه چاپی